Food and Metabolism

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Metabolism: What is metabolism?

A) Metabolism is a complex process that is responsible for keeping up basic functions such as:  Breathing

 Blood circulation

 Adjusting hormone levels and growing/repairing cells

B) Metabolism is also the process by which your body converts what you eat and drink into energy

C) Several factors determine our individual metabolic rate, such as:

 Body size:

The bigger you are or people who have more muscle burn calories faster even when at rest

 Gender: Men tend to have more muscle than women so they can burn calories faster

 Age: As people get older, muscle decreases and fat makes up the weight we have

D) We can’t control all of these factors, but we can control DIET and EXERCISE.

Age and Metabolism:

A. After age 45, the average individual loses around 10% of their muscle mass every 10 years.   This means losing about 1/3 to 1/2 a pound of muscle each year and also gaining that much in body fat.

B. Body composition does not account for all of the weight gain associated with the aging process.   Decreases in the calories used by the body organs, such as the heart and liver, also seem to occur as the body ages.  C. Aging also increases the risk of osteoporosis when not taking good care of your metabolism.

Diet & Metabolism

Why doesn’t skipping meals help you lose weight?  A common misperception is that skipping meals will help you lose weight. People skip meals for many reasons.  Skipping meals can actually make you GAIN weight BECAUSE when you skip a meal:

 Your metabolism slows down which makes it easier for your body to convert unused energy into fat.

 You starve your body, hunger impacts your decision about what to eat and people tend to eat more at their next meal.

 Your body thinks it is starving itself and therefore holds on to extra calories from your next meal and stores what it breaks down as body fat.

 Drinking at least eight, 8– ounces glasses of water a day can help increase your metabolism and help you loose those extra pounds.
Physical Activity & Metabolism

How does physical activity affect your metabolism?  When we increase physical activity, we burn more calories and increase our metabolism. Combining aerobic exercise and strength training is a great strategy that helps you  burn calories and increase your metabolism.  Please Note:

 Aerobic Exercise raises your heart rate and uses energy to burn calories. Walking, swimming, cycling, gardening, etc. are great ways to create the calorie deficit you need in order to lose weight.

 Strength Training: Increases muscle mass which helps your body burn more calories. It helps increase your resting metabolic rate. (Lifting weights, stretch bands, push ups etc.)

 Exercising early in the morning can increase your metabolism and help will help you loose the weight gain during your sleep.
Eating Frequent Healthy Meals (especially breakfast)  Eating FREQUENTLY during the day helps support a faster metabolism because:

 Your body is constantly burning calories for energy throughout the day

Eating HEALTHY  food speeds up your metabolism because:

 Healthy foods like fruits, vegetables, lean protein and low fat dairy tend to have less calories  and are more nutrient dense. Your body breaks these foods down easier and uses them for energy and life processes instead of storing them as fat.

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Metabolismo y la Comida

Qué es el metabolismo?

A) El metabolismo es un proceso complejo que se encarga de mantener las funciones básicas, tales como:  Respiración

 La circulación sanguínea

 Ajuste de niveles hormonales y crecimiento/ la reparación de las células

B) El metabolismo es también el proceso por el cual el cuerpo convierte lo que come y bebe en energía

C) Varios factores determinan nuestra tasa metabólica individual, tales como:

 Tamaño del cuerpo: Cuanto más grande es usted o las personas que tienen más músculo quema calorías más rápido, incluso  cuando está en reposo

 Sexo: los hombres tienden a tener más músculo que las mujeres y pueden quemar calorías más rápido

 Edad: A medida que la gente envejece, los músculos disminuyen y la grasa compensa el peso que tenemos

D) No podemos controlar todos estos factores, pero podemos controlar dieta y ejercicio

Envejecimiento y el metabolism
A. Después de 45 años de edad, la persona en promedio pierde alrededor 10% de su masa muscular cada 10 años. Esto significa perder aproximadamente 1/3 a 1/2 libra de músculo cada año y también ganando lo mismo en grasa corporal.
B. La composición corporal no se da cuenta de todo el aumento de peso asociada con el envejecimiento. La disminución de las calorías utilizadas por los órganos del cuerpo, como el corazón y el hígado, también parece ocurrir con el envejecimiento del cuerpo.
C. El envejecimiento también aumenta el riesgo de osteoporosis cuando no se tiene cuidado de su metabolismo.

Dieta y Metabolismo

¿Por qué el saltar/evitar las comidas no ayuda a perder peso?

Una mis concepción es que al omitir las comidas le ayudará a perder peso. Las personas omiten comidas por muchas razones. Omitir las comidas en realidad puede hacer que AUMENTE de peso PORQUE cuando usted omite una comida:  Su metabolismo va más despacio, lo que hace que sea más fácil que su cuerpo convierta la energía que no utilizo en grasa.

 Usted priva a su cuerpo de comida, el hambre tiene un impacto en su decisión sobre lo que va a comer y la gente tiende a comer más en su próxima comida.

 Su cuerpo piensa que está muriendo de hambre y por lo tanto se aferra a las calorías extras de la siguiente comida y aguarda lo extra como grasa corporal.

Actividad Física y Metabolismo ¿Cómo afecta la actividad física a su metabolismo?  Cuando aumentamos la actividad física, quemamos más calorías y aumentar nuestro metabolismo.

La combinación de ejercicio aeróbico y el entrenamiento de resistencia es una gran estrategia que ayuda a quemar calorías y aumenta su metabolismo. Tenga en cuenta:

 El Ejercicio Aeróbico: Aumenta el ritmo cardíaco y utiliza energía para quemar calorías. Caminar, nadar, montar en bicicleta, jardinería, etc., son grandes maneras de crear el déficit de calorías que usted necesita para perder peso.

 Entrenamiento de Resistencia: Aumenta la masa muscular la cual ayuda a su cuerpo a quemar más calorías. Ayuda a aumentar su ritmo metabólico en reposo. (Levantamiento de pesas, bandas elásticas, pectorales (lagartijas), etc.).
Comer con FRECUENCIA durante el día ayuda a mantener un metabolismo más rápido debido a que:

 Su cuerpo esta quemando constantemente calorías para obtener energía durante todo el día

Comer alimentos SALUDABLES acelera su metabolismo debido a que:

 Los alimentos saludables como frutas, verduras, proteínas magras y productos lácteos bajos en grasa tienden a tener menos calorías y son más ricos en nutrientes. Su cuerpo descompone estos alimentos más fácil y los utiliza para los procesos energéticos de la vida en lugar de guardarlos como grasa. Su cuerpo esta quemando constantemente calorías para obtener energía durante todo el día
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