Obesity Prevention Plan

obesity

Obesity is an ongoing epidemic in our society. The United States has the highest rate of obesity with one third of the population being obese. This is a great concern for our community because being overweight or obese  is a major health concern which can cause diseases such as, coronary heart disease, cancer, stroke, type 2 diabetes, and osteoporosis.

Being able to maintain a healthy weight throughout our life and understanding what obesity is important for our health.

Obesity is when there is excess fat on the body which leads to increased weight gain. However, when a person is overweight they may not be obese. Being obese is not the same thing as being overweight.

A person who is overweight is not considered obese. What is the difference between an overweight person and an obese person? (Wait for answers)  A person who is overweight and a person who is obese are two different things. A person who is overweight is not obese because the weight they have can be muscle or fat that is not in excess. An obese person tends to have     excess fat. (Show illustration of obese person and overweight person.)

There are a lot of challenges that people face that can prevent them from eating healthy.  Some barriers include:

  • Cost of food
  • Lack of access to healthy food  .
  • Advertisements (i.e. Fast food, junk food, sodas)
  • Diet (Food insecurity)
  • Lack of physical activity
  • Individual behavior (diet, medication use, etc.)
  • Environmental factors (unsafe surroundings, lack of parks, trails or sidewalks)

    How do we figure out if a person is obese? We can find out if a person is obese by using The BMI (Body Mass Index) chart.

    How do you calculate BMI?  To calculate your BMI, you divide your weight in pounds by your height in inches squared. Then you multiply that number by 703. This number gives you a good idea of your body weight status.

    Underweight: BMI Less than 18.5 Healthy weight: BMI 18.5-24.9  Overweight: BMI 25.0-29.9 Obese: BMI 30.0 or great

Steps that we can take to help prevent obesity are: 

  • We can use the BMI chart to help calculate a healthy weight
  • We can decrease the amount of calorie intake in our diet (substituting foods that are high in calories with foods that are low in calories such as fruits and vegetables)  
  • We can eat “nutrient dense foods”  which are foods low in calories to help keep us full so you don’t overeat. Examples are fruits and vegetables such as spinach, broccoli, apple etc.) 
  • Exercising portion control by using a smaller plate instead of a larger one  We can exercise at least 30 minutes a day to burn off calories and lose weight ((i.e. walking, jogging, lifting weights, cleaning)

    We can lower the risk of being obese in three ways

  • Having a diet rich in fruits and vegetables that are low in calories
  • Exercising at least 30 minutes a day to burn off excess calories 
  • Reducing the number of calories we consume by choosing foods low in calories such as fruits and vegetables, whole grains and lean meats.

El Plan de Prevención de La Obesidad

Muchos de nosotros sabemos la obesidad es  una epidemia en nuestra sociedad. Los Estados Unidos tiene la mayor tasa de  obesidad. Un tercio de la población es obesa. El  sobrepeso o la obesidad nos afecta porque  puede resultar en enfermedades como: enfermedades coronarios, el cáncer, el derrame cerebral,  diabetes tipo 2 y osteoporosis.

Es importante mantener un peso saludable durante toda nuestra vida. Entender que es la obesidad es fundamental  para tener una vida sana.

La obesidad es tener un exceso de grasa en el cuerpo.  Tener un alto nivel de grasa en el cuerpo no es sano.  Pero es importante saber que una persona que pasa por encima de su peso ideal no es necesariamente obeso.  Es decir, ser obeso no es lo mismo que estar sobrepeso

Una persona que tiene sobrepeso no se considera obesa. ¿Cuál es la diferencia entre una persona que tiene    sobrepeso y una persona obesa?

Una persona que tiene sobrepeso no es obeso porque el peso que tiene puede ser músculo o grasa que no es exceso. Una persona obesa tiene una cantidad de grasa en el cuerpo que no es saludable.

Hay una gran cantidad de retos que enfrentan las personas que quieren comer una dieta saludable.    Algunas barreras son:

  • Costo de los alimentos
  • Acceso a alimentos saludables
  • Disponibilidad de la comida chatarra, comida rápida y los refrescos altamente azucarados  Tener una vida sedentaria sin actividad física
  • Uso de algunos medicamentos  
  • Donde vive no es seguro, no hay parques, senderos para caminar, etc.

¿Uds. conocen a alguien que es obeso?

Si Uds. Conocen a alguien que es obeso se puede ver algunos de los problemas de salud negativos que pueden  afectar la persona. También, la obesidad puede afectar nuestra familia porque a veces nuestras malas elecciones pueden influir a los hábitos alimenticios de nuestras hijos y parejas.

Que pasos podemos tomar para prevenir la obesidad? Pasos que podemos tomar para ayudar a prevenir la obesidad son: 

  • CALCULAR su IMC para saber su peso saludable 
  • SUSTITUIR comidas altas en calorías con comida bajas en calorías como frutas y verduras!  
  • COMER alimentos ‘densos en nutrientes’  y bajas en calorías para llenarte sin engordarte (ej. brócoli, pepino, espinacas, manzanas, peras) 
  • CONTROLAR sus porciones. USAR platos pequeños en lugar de platos grandes 
  • HACER EJERCICIO por lo menos 30 minutos cada día para quitar calorías y perder de peso  caminar, correr, levantar pesas, limpiar)
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